Czym jest e-sport?

By annak

Zastanówmy się…

Czym właściwie jest e-sport? Sport elektroniczny (e-sport, ang. esports) jest to forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe. Rywalizacja między zawodnikami (graczami) odbywa się zarówno na turniejach gier komputerowych (tzw. „pro gaming”), ale także w formie rekreacyjnej. Popularność gier zaczęła rosnąć wraz z coraz większą popularnością gier sieciowych np. Counter-Strike czy Playerunknown’s Battlegrounds. Raport PayPala oraz SuperData na temat polskiego rynku e-sportowego mówi o tym, że w Polsce jest około 923 tysięcy graczy[1]. To bardzo duża liczba, która nieustannie rośnie. Do końca 2019 roku może zwiększyć się do 1,5 mln osób[2]. Firma Newzoo oszacowała w 2016 roku, że w 2019 roku sportem elektronicznym będzie interesować się około 345 milionów osób. Konsekwencją gwałtownie rosnącej popularności e-sportu będzie wzrost ilości kwestii prawnych do rozważania i uregulowania, zmierzających do utworzenia jednolitych zasad turniejów, dyscyplin oraz regulaminów lig.

Każdy powstający rynek niesie za sobą wyzwania finansowe, duże nakłady kosztów szczególnie na początku, które nie zawsze się zwracają. Czy obecnie da się na e-sporcie zarobić?  „Biorąc pod uwagę dostępne środki na inwestycje, posiadane kompetencje in-house, horyzont czasowy oraz obecne uwarunkowania rynkowe (..)Esport się profesjonalizuje i w konsekwencji wymogi finansowe dotyczące każdego rodzaju przedsięwzięcia rosną. Praktycznie na każdym polu mamy do czynienia ze wzrostem kompetencji pracowników zaplecza oraz wzrost wartości medialnej zawodników, za czym idzie wzrost wynagrodzeń. (…) Można szacować, że utrzymanie profesjonalnej drużyny esportowej w Counter Strike (…) to wydatek min. 100-150 tysięcy złotych miesięcznie. Organizacja poważnego turnieju esportowego to wydatek min. 0,5 miliona złotych.”[3].


[1]https://esportbiz.pl/2018/03/24/paypal-i-superdata-ponownie-o-esporcie-analizujemy-rynek-polski-rosyjski-grecji-czeski-i-wegierski-analiza/ (12.05.19).

[2]Ibidem.

[3]https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polski-esport-jak-na-tym-zarobic,132,0,2417028.html (13.05.2019)